Rancangan Pengajaran Harian Pendidikan
Islam Tahun 5
Matapelajaran : Pendidikan Islam
Kelas : 5 Selamat
Tarikh : 4 Oktober 2012
Masa : 7.45- 8.15 pagi ( 30 minit)
Bilangan Murid :
32 orang
Bidang :
Asuhan Tilawah Al-Quran
Tajuk : Membaca dan menghafaz surah
As-syarah (ayat 1 - 4)
Objektif : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
Aras
1
§ Menyebut potongan
ayat daripada surah As-syarah
§ Membaca dan
menghafaz potongan ayat daripada surah As-syarah dengan bacaan yang betul.
Aras
2
§ Membaca dan
menghafaz potongan ayat daripada surah As-syarah dengan bacaan yang betul dan
bertajwid.
§ Sentiasa membaca
ayat Al-Quran dengan bacaan yang betul
Aras
3
§ Membaca dan
menghafaz potongan ayat daripada surah As-syarah secara bacaan tadwir dengan
fasih dan bertajwid.
§ Mengamalkan
pembacaan Al-Quran dengan fasih dan bertajwid
Bahan bantu mengajar :
·
telefon bimbit
·
carta potongan ayat
·
kad potongan ayat
Aktiviti Pengajaran :
Langkah / masa
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Permulaan
( 2 minit )
|
Guru
dan murid membaca doa bersama-sama
|
Bacaan
doa penerang hati
|
Set induksi
( 5 minit )
|
Guru
Ø Guru
bersoaljawab tentang rancangan teka nama lagu yang disiarkan oleh radio
Sinar.
Ø Guru
menerangkan pada hari ini murid akan meneka nama surah yang diperdengarkan.
Ø Guru
memperdengarkan bacaan surah alfatihah sebagai contoh dan meminta murid
menekanya.
Ø Guru
memperdengarkan beberapa contoh bacaan surah dan meminta murid meneka nama
surah.
Ø Guru
memperdengarkan bacaan surah as syarah dan meminta murid meneka nama surah
Ø Guru mengaitkan
nama surah dengan isi pelajaran pada hari ini.
Murid
Ø Murid memberi
tindak balas terhadap soalan guru.
Ø Murid mendengar
bacaan surah yang diperdengarkan
Ø Murid meneka
nama surah yang diperdengarkan.
|
Bahan
bantu mengajar (BBM)
Telefon
bimbit
|
Langkah 1
(perkembangan)
10 minit
|
Guru
Ø Guru mempamerkan
potongan ayat yang pertama
Ø Guru membaca
dan murid mendengar bacaan guru.
Ø Guru meminta
murid membaca berulang kali secara kelas, kumpulan dan individu
Ø Guru mengulang
kaedah yang sama sehingga ayat yang keempat dengan membuat pengulangan
ayat-ayat yang telah dibaca.
Ø Guru meminta
murid mengulang bacaan yang lengkap ayat 1 -4 secara berulang kali secara
kelas, kumpulan dan individu
Ø
Murid
Ø
Murid mendengan bacaan guru
Ø
Murid mengikut bacaan guru secara kelas
Ø
Murid membaca mengikut kumpulan
Ø
Beberapa orang murid dipilih membaca potongan ayat .
Ø
Murid akan mengulang
bacaan ayat pertama dan kedua
Ø
Murid akan mengulang bacaan ayat pertama, kedua dan
ketiga
Ø
Murid akan mengulang bacaan ayat pertama,kedua,ketiga
dan keempat.
Ø
murid mengulang bacaan yang lengkap ayat 1 -4 secara
berulang kali secara kelas, kumpulan dan individu
|
BBM
Potongan
ayat surah As-Syarah
Kaedah
Talaqi
musyafahah
Latih
tubi
|
Langkah 2
(pengukuhan)
( 10 minit )
|
Guru
Ø guru mengedarkan
kad kalimah kepada setiap kumpulan
Ø guru meminta
murid menyusun kalimah menjadi ayat.
Ø Guru meminta
beberapa orang murid membaca berdasarkan potongan kalimah yang telah disusun.
Murid
Ø Murid bekerja menyusun
kad kalimah menjadi ayat
Ø Beberapa orang
murid dari setiap kumpulan membaca kad kalimah yang telah disusun.
|
BBM
Kad
kalimah
Kaedah
Nilai
kerjasama
|
Langkah 3
(pengukuhan )
( 10 minit )
|
Guru
Ø Guru melantik
seorang ketua dalam setiap kumpulan untuk mendengar dan membimbing rakan sebaya
untuk membaca
Ø Guru meminta
ketua kumpulan mencatatkan nama ahli kumpulan yang berjaya membaca dan
menghafal dengan betul.
Ø Guru memberi
pemulihan bacaan kepada murid-murid tidak boleh menguasai bacaan yang telah
dipelajari.
Murid.
Ø Murid membaca
dengan bimbingan murid turus (ketua kumpulan)
Ø Murid yang
boleh membaca diminta membimbang rakan yang masih belum boleh membaca.
|
BBM
Kertas
catatan nama murid yang boleh menguasai bacaan
Kaedah
Bimbingan
rakan sebaya
Nilai
Bersungguh-sungguh
|
Penutup
(3 minit)
|
-
Guru menerangkan kelebihan membaca surah As-Syarah
-
Guru mengingatkan agar murid-menyalin semula potongan
ayat yang telah dipelajari didalam buku tulis dan mengulangkaji bacaan
dirumah.
|
Contoh Rancangan Pelajaran Harian Pendidikan Islam ( Akidah)
Suatu perkongsian ilmu yang baik di dalam P&P.
BalasPadamterima kasih.
PadamBanyak info yang boleh dikongsi. teruskan usaha anda
BalasPadamterima kasih,
Padamterima kasih ustazah..satu rancangan pengajaran yang sangat baik..barakallahufik
BalasPadam